//39. PPA: Nagrodzeni i wyróżnieni

39. PPA: Nagrodzeni i wyróżnieni

Student III roku AST w Krakowie Stanisław Linowski rozbił bank nagród tegorocznego, 39. PPA. Oprócz głównej nagrody – Złotego Tukana i 25 tys. otrzymał także Tukana Dziennikarzy, wyróżnienie w postaci koncertu RAM Session zorganizowanego przez radio RAM we Wrocławiu, Tukana Publiczności i, jak pozostali zakwalifikowani do finału uczestnicy, 3 tys. zł.

Wszystkie nagrody 39. edycji Przeglądu Piosenki Aktorskiej trafiły do ich zdobywców zaraz po wieczornym koncercie finałowym 23 marca, podczas którego swoje umiejętności zaprezentowało siedmioro uczestników, zakwalifkowanych przez jurorów do III etapu (czytaj: Finaliści Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki). Tego wieczoru publiczność miała również okazję oklaskiwać artystów krakowskich scen w spektaklu muzycznym pt. „Co to za dom!” w reżyserii Ewy Kaim.

To był niewątpliwie jego wieczór – Stanisław Linowski, pochodzący z Wrocławia student III roku AST w Krakowie, który w finale zaśpiewał „Trwogę” Zbigniewa Wodeckiego z tekstem Jana Wołka i „mpaKOmpaBIEmpaTa” Lao Che, zgarnął większość nagród tegorocznego Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki.

Decyzją jury Konkursu Aktorskiej Interpretacji w składzie: Maja Kleszcz, Agnieszka Szydłowska, Jan Nowicki, Jacek Ostaszewski i Cezary Studniak – Stanisław Linowski został laureatem Grand Prix 39. Przeglądu Piosenki Aktorskiej i odebrał z rąk prezydenta Wrocławia Złotego Tukana oraz 25 tys. zł (fot. poniżej T. Walków).

Linowski otrzymał także Tukana Dziennikarzy, wyróżnienie w postaci koncertu RAM Session, zorganizowanego przez radio RAM we Wrocławiu, oraz Tukana Publiczności – nagrodę widzów obecnych na piątkowym koncercie finałowym.

– Chciałbym podziękować wszystkim ludziom, dzięki którym dzisiaj tutaj stoję – na najpiękniejszym festiwalu na świecie – powiedział wzruszony laureat tuż po odebraniu głównej nagrody (fot. poniżej M. Wieliczko). Dziennikarzom przyznał się również potem, że nie jest w stanie wyrazić swojej radości z sukcesu. Ma poza tym pewność, że ponownie wybrałby taki sam repertuar na konkurs, w jakim wrocławska publiczność go oklaskiwała.

Wybrałem tekst Wołka ponieważ jest neutralny, a ja nie lubię natarczywej polityki w sztuce, i symbolizuje jakiś mój bunt przeciwko wyborom, które każdy z nas musi podejmować. Jestem zły na to, że różne osoby, różne strony czegoś ode mnie oczekują, i właśnie o tym chciałem opowiedzieć.

Małgorzata Walenda, studentka AST w Krakowie, została doceniona za najlepsze wykonanie polskiej piosenki podczas tegorocznego PPA – „Do kogo idziesz”/„Ogień” (tekst: Bogdan Loebl, muzyka: Tadeusz Nalepa), za co otrzymała nagrodę specjalną Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w wysokości 10 tys. zł. Tę samą wykonawczynię doceniło także Niemiecko-Polskie Towarzystwo Kulturalne Polonica, reprezentowane przez prezes Stowarzyszenia Zbigniewa Kossaka von Glowczewskiego – nagrodą pieniężną 3 tysięcy zł oraz zaproszeniem do udziału w Festiwalu Rock & Chanson w Kolonii.

Jury Nurtu Off 39. PPA, które pracowało w składzie: Natalia Kabanow, Magda Piekarska, Olaf Brzeski, Igor Gawlikowski i Igor Kujawski, postanowiło przyznać:

– statuetkę Tukana Off i 10 tys. zł nagrody spektaklowi „Can I Be Whitney?” Tomasza Szczepanka (sponsor nagrody – firma Atos Global Delivery Center Polska) – „który zapragnął zaśpiewać jak Whitney Houston, a potem przekonał sam siebie i widownię, że stawką w tej grze jest coś kompletnie innego (…) – i że zaśpiewać jak Whitney jest może równie trudno, jak zaśpiewać jak Tomasz. (…) Przyznajemy nagrodę za opowieść o dochodzeniu do własnego głosu. Uniwersalizmem przekraczającą samą formę piosenki i dotykającą szerszej perspektywy – sztuki, a może nawet życia poza nią” – uzasadniał Igor Kujawski

Czytaj również:  Wratislavia Cantans 2018: Gwiazdy, program

dwa wyróżnienia spektaklom: „Gender Unplugged” Natalii Orkisz – „za zachwycającą podróż, której celem jest odkrycie zapomnianych muzycznych przestrzeni, za połączenie balansu na granicy gatunków teatralnych, telewzyjnych, muzycznych i filmowych z edukacyjna misją prowadzoną z talentem i wdziekiem”, oraz „Wkurwione kobiety w leju po Polsce” Mai Staśko i Przemysława Wojcieszka – „za energetyczny, oczyszczający kobiecy manifest, którego autorki domagają się prawa do bycia niegrzeczną, trudną, grzeszną, do gniewu… do bycia wukurwioną”.

W tym roku Kapituła im. Aleksandra Bardiniego pod przewodnictwem Romana Kołakowskiego przyznała Nagrodę – Dyplom Mistrzowski (wykonany przez Michała Hrisulidisa) – Ewie Kaim, aktorce Narodowego Teatru Starego w Krakowie i wykładowczyni krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych – „za znakomitą pracę pedagogiczną, za świetne spektakle muzyczne, za wprowadzenie nowej formy i nowej energii do teatru muzycznego. Dla mnie osobiście –za wspaniały spektakl „Do dna!” – powiedział Roman Kołakowski, przewodniczący Kapituły.

Kapituła Nagrody im. Aleksandra Bardiniego zrzesza uznanych artystów, tworzących na pograniczu muzyki i słowa, teatru i piosenki. Corocznie przyznaje Dyplom Mistrzowski im. Aleksandra Bardiniego, będący prestiżowym wyróżnieniem dla aktorów, wokalistów, autorów, kompozytorów, reżyserów i pedagogów zajmujących się piosenką aktorską.

W ostatnich latach Dyplom otrzymali: Jacek Bończyk, aktor i reżyser (2017), Agata Duda-Gracz, reżyserka, scenografka, autorka scenariuszy (2016), Mateusz Pospieszalski (2015), kompozytor, aranżer i muzyk (2015), Sambor Dudziński, aktor, multiinstrumentalista (2014), Piotr Dziubek, kompozytor, aranżer i muzyk (2013).

W skład Kapituły wchodzą: Laco Adamik, Malina Bardini, Jacek Bończyk, Wojciech Borkowski, Stanisława Celińska, Ewa Dałkowska, Ewa Demarczyk, Agata Duda-Gracz, Sambor Dudziński, Piotr Dziubek, Katarzyna Groniec, Janusz Grzywacz, Konrad Imiela, Krystyna Janda, Zbigniew Karnecki, Wojciech Kępczyński, Roman Kołakowski – przewodniczący, Zygmunt Konieczny, Ewa Kornecka, Andrzej Kuryło, Wojciech Kościelniak, Olga Lipińska, Krzysztof Mieszkowski, Dariusz Miłkowski, Leszek Możdżer, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Zbigniew Piotrowski, Andrzej Poniedzielski, Jan Poprawa, Kinga Preis, Stanisław Radwan, Jerzy Satanowski, Jacek Sieradzki, Bogusław Sobczuk, Andrzej Strzelecki, Wojciech Szelachowski, Magda Umer, Jacek Weksler, Jan Wołek, Zbigniew Zamachowski

W wyreżyserowanym przez Ewę Kaim spektaklu muzycznym „Co to za dom!”, który mieli okazję obejrzeć widzowie finału Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki, wystąpili: Aleksandra Adamska, Weronika Kowalska, Katarzyna Nosowska, Ewelina Przybyła, Roman Gancarczyk, Krzysztof Globisz, Jerzy Trela oraz 12-osobowy zespół muzyczny.

W opisie spektaklu czytamy m.in.: „Piosenka może być wierszem, kazaniem i programem publicystycznym, poręcznym medium lirycznych stanów duszy autora i wykonawcy, zwierciadłem, w którym odbija się świat. Melodią i słowem – metaforycznie lub wprost – można opisać zmiany społeczne, polityczne, ekonomiczne, obyczajowe i kulturowe. Piosenką można zachwycić, zdenerwować i uczyć”. Zgodnie z powyższym, na spektakl złożyły się polskie przeboje i wiersze – „patetyczne pieśni protestu i kameralne spowiedzi. Historie o niesprawiedliwości wielkiego świata i niewygodach naszego kraju. Opowieści o nienawiści, niewierze, ale też o prośbach o wolność i miłość”.

Czytaj również:  Festiwal Wratislavia Cantans. Na które koncerty są jeszcze bilety