//Precyzyjny muzyczny Skalpel

Precyzyjny muzyczny Skalpel

Skalpel to założony w 1998 roku duet Marcina Cichego (działający także pod pseudonimem Meeting by Chance) i Igora Pudło (znany też jako Igor Boxx) – producentów-poszukiwaczy muzycznych kojarzonych z jazzem i muzyką elektroniczną. Podobno z ich nagrań można uczyć się historii jazzu.

Reklama

O Skalpelu zrobiło się głośno zanim wydali swoją pierwszą płytę. Ich didżejskie miksy, nagrane na czterech gramofonach, puszczano na falach londyńskiego BBC. Ich dobre ucho i ponadprzeciętną umiejętność gry na gramofonach dostrzegł DJ Vadim, pochodzący z Leningradu producent muzyczny, podopieczny Ninja Tunes, brytyjskiej wytwórni muzycznej, która przez wiele lat wyznaczała ścieżki sceny hip-hopowej i elektronicznej. DJ Vadim zaprosił ich na wspólną trasę koncertową, a Polacy w 2003 roku podpisali kontrakt z Ninja Tunes.

Jaki gatunek muzyczny uprawia Skalpel?

Ambientowy jazz z hip-hopowym zacięciem i domieszką easy listening. Sprzedawcy w londyńskich sklepach będą mogli naszą płytę spokojnie umieścić w przegródce opisanej modnym ostatnio hasłem Chill out. Jesteśmy jednak przekonani, że to co robimy nie jest muzakiem, muzyką tła produkowaną jako podkład do relaksu dla snobistycznych japiszonów. Nasza muzyka wymaga jednak słuchania, a nie tyko słyszenia” – mówił Marcin Cichy w wywiadzie dla portalu Ultramaryna.

Urok muzyki wrocławskiego duetu, polega na tym, że wcale nie brzmi to jak komputerowa układanka stworzona z sampli. Skalpel doskonale naśladuje brzmienie ”prawdziwego” zespołu, w którym spotykają się pomysłowi wirtuozi.

Po udanej trasie koncertowej z DJ Vadimem wydali swoje demo, ‘‘Polish Jazz”. Używali techniki cut and paste, wytnij i wklej, kiedyś używanej chociażby przez Karlheinza Stockhausena i The Beatles. Wrocławscy didżeje wertowali pudła ze starymi płytami, poszukując atrakcyjnych (i w miarę nieznanych, trudnych do rozpoznania) sampli ze starych jazzowych płyt. Czasami są to pojedyncze dźwięki, sekundowe urywki; innym razem możemy usłyszeć całe wyjęte ze skomponowanych przez kogoś innego kompozycji. Sample z utworów Urszuli Dudziak, Jana Ptaszyna-Wróblewskiego, Zbigniewa Namysłowskiego spotykają się z fragmentami The Cannonball Adderley Quintet. Muzycy unikali sampli zbyt oczywistych, chociaż krytycy chcieli tam słyszeć na przykład Krzysztofa Komedę. ”Recenzenci pisali, że wykorzystywaliśmy muzykę Komedy, której akurat tam nie było” – mówi Igor Pudło.

W 2005 roku ukazał się drugi album Skalpela, ‘‘Konfusion’‘, bardziej stonowany, głęboki, momentami melancholijny.

W 2012 roku duet stworzy cykl nagrań inspirowanych muzyką Pendereckiego, Góreckiego i Lutosławskiego, których premiera miała miejsce na festiwalu Sacrum Profanum, z gościnnym udziałem Kronos Quartet i artystów Ninja Tune. Oczywiście korzystają też z usług ”żywych” muzyków (pomagają im np. Jan Młynarski i Joanna Duda).

Dyskografia:

Virtual Cuts Mixtape (Blend Records, 2000)
Polish Jazz EP (własnym sumptem, 2000)
Sculpture EP (Ninja Tune, 2003)
1958 EP (Ninja Tune, 2003)
Skalpel (Ninja Tune, 2004)
Break Out EP (Ninja Tune, 2005)
Konfusion (Ninja Tune, 2005)
Simple EP (PlugAudio, 2014)
Transit (Plug Audio, 2014)

Czytaj również:  Niezły Przybysz z planety Soul